Alla inlägg under april 2009

Av Simba - 30 april 2009 06:07

Jag  gillar nävor i trädgården. De är bl.a jättebra som samplanteringsväxt till rosor eller under träd. Två favoriter är  Geranium cinerum "Ballerina" och Geranium endressii. Den första är lilarosa och blommar  juni-september, höjd ca 10cm. Den andra är ca 30 cm, blommar juli-september och färgen är rosa. De trivs i både sol och halvskugga.Ha en härlig Valborg!Utekatten

Av Simba - 29 april 2009 07:02

Muren, som är murad av lecablock och sedan putsad, börjar ta form. Höjd ca 1,8 meter.  Tyvärr måste jag vänta ett tag innan jag kan måla den. Det är ca 1,5 år sedan jag började planera för denna mur, så jag börjar bli lite otålig. Jag läste förresten i helgen att mur i trädgården är en av årets trädgårdstrender. Trodde jag att jag var unik med min idé?


Ha det bra i solskenet!


Utekatten  

Av Simba - 28 april 2009 06:51

Här kommer en 70-tals klassiker i ny version. Våra gäster brukar slicka faten då denna bjuds. Jag har bytt ut sockerkaksbotten mot en knäckbotten.


Knäckbotten (kan förberedas)

75 g smör/margarin

1 dl havregryn

1 dl mjöl

1 dl socker

2 msk grädde eller mjölk

2 msk sirap

1/4 tsk bakpulver


Smält smöret. Häll i resten och blanda. Bred ut i en form (ca 20* 30 cm). Grädda i 175 grader i 5 minuter (seg) eller 7-8 minuter (hård)


Följande ska göras precis före servering.

1/2 liter bär (frysta går bra) - jag tar helst hallon

6 äggvitor

6 msk socker

1 l vaniljglass


Låt fysta bär tina något.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ned sockret med äggvitorna.

Lägg glassen ovanpå knäckbotten i formen, och lägg bären ovanpå glassen.

Bred marängsmeten över som en huva.

Grädda i ugnen 250-275 grader i 3-5 minuter (marängen ska ha lite färg). OBS - vakta den.

Servera omedelbart.


Njut!


Utekatten







Mat
Av Simba - 27 april 2009 06:00

Idag hoppas jag att hantverkarna kommer för att bygga en mur i min trädgård. Muren är dels tänkt som avskärmning, men också för att skapa ett bättre växtklimat för mitt nyinköpta persikoträd.


Solen skiner idag också!


Utekatten

Av Simba - 26 april 2009 18:16

Nu  har jag kommit hem från sommarstugan och lagt gångstenar från Starka. Det blev snyggt.  I Ystad köpte vi en europeisk  dvärgpalm för att förstärka medelhavsstilen i trädgården.


Nu ska jag ut i solen!


Utekatten

Av Simba - 25 april 2009 07:16

Så var en av veckans tre löprundor avverkade. Jag gillar att springa på morgonen då det är tyst och lugnt. Snart ska vi packa in i bilen och köra till sommarstugan i Ystad. Det blir shopping, grillning mm.   


Solsken!


Utekatten

Av Simba - 24 april 2009 06:41

Här kommer den utlovade bilden på persikoträdet. jag ser fram emot mot solvarma oersikor.

Idag ska vi hämta stenarna till vår runda uteplats. Materialet kommer från Starka. Jag återkommer med bilder. 

Ha en bra dag!


Utekatten

Av Simba - 23 april 2009 06:03

Vår och jag blir sugen på en kattunge som kompis till våra söta katt, som nu är två. På bilden till höger är han kattunge. Till alla er som funderar på en kattunge, tänk på att en katt kan leva upp till 30 år, så det är ingen sommarflirt. Nej, vår katt har så många katter i området, så han har kompisar ändå. Men nog är kattungar ursöta....


Utekatten

Presentation

Omröstning

Vilken är din favoritblomma?
 Ros
 Salvia
 Kattmynta
 Tusensköna
 Näva
 Schersmin
 Pion
 Lilja
 Tulpan
 Annan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards